Min egen lilla övning :)

Liten övning med stor förbättring. Super bra övning som jag tränade på före ljungby. Övningen är kul för både ryttaren och hästen
Mål: Att få hästen mjuk i sidorna! Att få din häst lydig och kontrollbar. Konditionen beroende på hur länge man håller på utan paus. Det allra bästa är när man kan göra övningen och variera sitsen mellan hinderna.
Bana: Det är en ”evighetsövning” som du kan rida flera gånger tills du är nöjd med kommunikationen med din häst. Men ett tips är att gallopera ett varv förbi och stå i lettsits, få fram hästen och försöka få hästen så låg som möjligt. Man kan välja hinder höjden lite som man vill. Jag hade inte högt så att jag kunde konsentrera mig på annat än distansen och hindret. Det finns många olika vägar med olika svårhetsgrader. Övningen går i gallopp
Tänk på: Med den här övningen ska man vara bestämd, om hästen inte gör som man vill så ska man fortsätta på det man gör tills hästen ger sig. Sen till nästa hinder tex. Man måste ha lugn och långsam gallopp med MYCKET ben och MYCKET yttertygel. Det är också viktigt att ha mjuka, låga händer. Tänk på att altid hoppa över i mitten av bommen.



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0