Svar på tal :)

Frågan; Vad tycker du om att hästar ska få gå i en stor hage med kompisar även fast dom är tävlingshästar? Elr ska tävlingshästar få gå i små hagar själva?? Själv tycker jag att alla hästar har rätt att få gå i en stor hage och vara med kompisar, det är ju inte dom som har valt att börja tävlas! Och man får väl stå ut med något sår någon gång, för viktigast är att de är lyckliga!! :)

 

Svar; Jag tycker det är en svår ämne och alla har olika åsikter. Men det är en fakta om att hästar blir mer skadade när de är i en hage med andra hästar. Jag tror att man ska bestämma beroende mycket på hästen om den ska släppas med en annan häst. Jag menar vad hästen är vana med, tillexempel många tävlingshästar har aldrig varit i en hage med en annan häst så vet inget bättre, medans en häst som alltid gått med en annan häst kanske ska ha en kompis. Men då är det väldigt viktigt att tänka på hur de kommer vara tillsammans innan. Och vissa hästar gillar att vara ensam medans många hästar blir stressad av att vara ensam. Man behöver tänka på rankingen bland annat. Mina hästar går i varsin hage, men de är ju bredvid varandra så jag tycker nästan  det  e samma sak.  Sen kan de gå i stora hagar fast de e ensamma. Jag tycker att tävlingshästar ska få släppas ut i stora hagar, många tycker att det blir större skaderisk men jag håller inte med om det. Vissa hästar springer i hagen o vissa inte, o de som gör det tycker jag har större skaderisk när de gallopperar i en liten hage än en stor hage. I en liten hage måste de ju svänga hela tiden o kan halka lätt.

 

SYNPUNKTER! Ni har skansen att skriva vad ni tycker!



Ville o Blues(mammas häst) går i samma hage. bilden e tagen på vintern om ni undrar vfr det inte finns nått gräs :D


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0