Balansen mellan "kul" och "seriös"

Jag känner att många har problem att balansera "kul" och "seriös", bland annat jag! Jag är nog väldigt "seriös" och tänker det som en fulltids jobb då jag glömmer att det ska vara kul. Sen fins det många som tänker för mycket "kul" då de gör allt lite nonchalant och glömmer eller orkar inte göra mycket. Jag tror det är viktigt för hästen också att sin ägare/ryttare har den balansen. Om man är för "seriös" så kanske hästen får mycket onödiga grejer på sig, får mycket onödigt att äta, eller rids för mycket, eller inte har så kul. Om hästens ägare tänker mer "kul" så kanske hästen är för tjock, har inga muskler, har ont, har ingen kondition och då går det ingen bra på tävlingar. Jag tror också att hästar gör bättre på tävlingar om de känner sig proffsiga, det gör iaf mina hästar då de kommer till tävlingarna lite kaxiga.

Jag tror att det är bra för hästar att rida ut ibland. Mina hästar rids faktiskt ut ganska ofta, efter varje tävling. Jag brukar även rida hästarna ut innan/efter jag jobbat dem. Då brukar jag låta dem hoppa över små natur hinder och de har jätte kul. Mina tävlings hästar går även ut i hagen som jag vet många tävlings hästar inte gör alls. Så jag måste nog säga att jag har en bra balans nu när jag tänker efter. Fast jag kanske inte har fått den balansen mentalt, måste tänka mer varför jag gör det, det är ju inte ett jobb. Kanske är på grund av att man har press eftersom man har bra hästar och då måste man fortsätta göra dem bra. Nej jag vet inte riktigt.

Synpunkter?


Kommentarer
Postat av: Anonym

Jag tror det är många som har det problemet. Även många som känner sig pressade att de måste prestrera o lyckas. Sen är de tråkiga med denna sporten att det finns otroligt duktiga ryttare som inte har så gått om pengar till att köpa en fin häst så de kommer inte så långt. sen finns de lixom ryttare som får en fin häst av sina föräldrar för flera miljoner och kommer en bit på grund av hästen. tycker det är det tråkiga med ridsporten.. men man ska aldrig ge upp !:)



Älskar dig blogg btw ;) fortsätt uppdatera, fast gärna ännu mer :P haha

2011-06-26 @ 21:51:41
Postat av: katta<3

Ja jag håller med om att det kan vara tråkigt. Jag tycker ridsportförbundet borde ge ut typ stupendium till duktiga ryttare då de får en bra ponny/häst till exempel.



Fast jag tycker att de som får fina, dyra hästar är väldigt duktiga och jobbar hårt. Fast ja det finns några som inte rider alls bra och bryr sig inte. De förstör fina hästar. Men det är ändå ganska få.

2011-06-27 @ 00:08:46

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0