Händerna

Händerna är en stor betydelse på hur det går på banan. Om du tävlar på en stilbedömnings klass bedöms nästan 50% på händerna. Vissa hästar hoppar inte lika bra över hindret som tex Lexus som då bara hoppar upp och viker bakbenen istället för att hoppa med hela ryggen och att ha raka, höga bakben. Vissa hästar blir iretterat  och stannar. Om du kollar på vidiorna på mig och Istoriah är mina händer stilla och lågahela tiden och speciellt innan hindret. Det är också viktigt att ha händerna stilla och låga efter hindret då hästen får ballans. Jag tror också att hästar känner sig mer trygga och lugna när händerna är låga.
 
Så hur ska händerna vara?
Händerna ska vara låga och stilla som jag nämde förut. Händerna ska också alltid vara ihop som tränaren i holland var på mig hela tiden. Många tränare i Sverige säger att man ska ha mer breda händer, men nej så ska det inte vara. Tummarna ska alltid vara uppe. Ytterhanden ska alltid vara stilla  och samma ställe hela tiden med sträckt tygel och innerhanden ska vara mjuk och kramande. Ta och ge, ta och ge.
Även precis framför hindret som är väldigt viktigt.
Trackback
RSS 2.0