10 tips när man Longerar

Mina hästar blir longerad nästan varje dag på morgornarna. Lexus blir longerad väldigt ofta som är otroligt viktigt för en sån stutsig och spänd häst som Lexus. På hoppträningar longerar jag före och efter jag rider oftast. OJag rekommenderar att longera oftare.
  • Tråka inte hästen genom att bara longera hästen runt och runt. Variera storleken av volten, lägg till lite travbommar eller små hinder.
  • Byt varv oftare.
  • Om hästen bara går inåt mot dig så lägg koner eller bomar runt dig innanför där du vill att hästen ska gå.
  • Precise som med ridningen ska man krama med händerna. Då böjer sig hästen mer inåt.
  • Börja longera utan nått som viker halsen så hästen får strecha. Samma med slutet.
  • Gå hela tiden med hästens bakdel. Det är samma som att man har skenklar i ridningen.
  • Om din häst inte vill stanna går man tvärs igenom till andra sidan volten (framför hästen).
  • Ge inte godis allt för ofta. Då går hästen in till dig hela tiden, hästen koncentrerar sig inte då heller.
  • Få hästen verkligen fram och jobba. Inte slöa och dra hovarna på marken.
  • Såhär ser det ut när jag longerar. Lärde mig det förra året i Tyskland. Man har två lika långa grimskaft, sen tar man de mellan frambenen och separerar dem då man knyter dem på ryggen.

Kommentarer
Postat av: Anonym

Fäster du de i bettringen när man har ett träns eller vad fäster man i?

2011-06-17 @ 23:54:49

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0