Tips

Heta o pigga hästar e lite klurriga det är mycket man tror e rätt som e fel. De är alla otroligt smarta men också otroligt lata. De stuttsar ju pågrund av att det blir jobbigt, när hästen gör det ska man inte stanna o börja om utan istället jobba dem. Även fast passet inte alls gått som du hoppats som det inte kommer göra i början måste du avsluta lugnt så att hästen inte vinner. Jag brukar göra 8volter i skritt eller trav o sen när han är lugn hoppar jag av då jag vunnit :) Så man ska rida dressyr o markarbete precise lika mycket som en lugn häst.

En annan klurig sak som inte alls stämmer för lugna hästar är maten. Många gör fel o ger så lite o så lite energi mat som möjligt. Varför är pigga hästar så? Jo för att de är lata, så när de får lite energi o mat blir den ju trötta o blir ännu starkare/ stuttsigare. Nu menar jag inte att man ska je dem mycket energifull mat, men lagom mycket.

håller ni med?


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0