Tävlingen är avklarad!!

Frågan lydde; Det är en kombination räcke, oxer på en långsida och sen sex/sju gallopsprång till ett räcke. Man landar, svänger höger på kortsidan och svänger sen direkt tvärs över till ett annat räcke med båge till kombinationen åt andra hållet (oxer, räcke). Det är också sex/sju galoppsprång på bågen. 

Din lärare säger att du ska ta sex på ena sträckan och sju på andra. Vart tar du sex och vart tar du sju? Förklara varför...

Innan jag la upp tävlingen skrev jag svaret som var;

Från kombernationen till räcket skulle man ta sju. Eftersom man alltid kommer ut större och fortare ur en kombernation och det är alltid bra att ha lite längre avsprångspunkt på ett räcke. Det är alltså 7 från andra räcket till kombinationen eftersom man inte hoppar över räcket med så hög fart efter svängen och eftersom man kan rida ytterbåge och komma perfekt till kombinationen. Om man tar innerbåge kommer man lite snätt till kombinationen och kan ha för hög fart så man river räcket.
Det var två som hade liknande svar men bara en kan vinna, vilken?;

Jag skulle ta 6 gallopsprång på första eftersom en häst oftast landar stort efter en oxer och jag då inte vill lägga hästen nära räcket eftersom dom då lätt blir slarviga. 
Sedan rider jag bågen nogrant efter räcket på 7 gallopsprång, därför att hästen ska vara samlad in i kombenationen och inte komma för långt in och nära räcket, därför dem gärna hoppar ut längre över oxern.
elr

Jag skulle ta sex gallopsprång på första linjen, eftersom man kommer ur en kombination och har därför lite fart med sig från den.
På den andra linjen skulle ja ta sju gallopsprång eftersom man kommer från ett räcke i inte har så mycket fart över det å sen att man kan hålla ut lite på bågen till kombinationen :)

Vilken tycker ni?

Kommentarer
Postat av: Sara

Jag röstar på första förslaget eftersom hon beskrev den sista linjen bäst =)

2012-02-04 @ 14:03:17
Postat av: Klara

Fösta såklart, hon förklara bäst hur hon tänkte på olika hindertyper.

2012-02-04 @ 14:07:47
Postat av: Mia

Förslag nr.1. Hennes förklaring stämde bäst med din. :)

2012-02-04 @ 14:16:03
Postat av: Mia

Förslag nr.1. Hennes förslag stämde bäst med din.

2012-02-04 @ 14:19:07
Postat av: Anonym

första, det var mest genom tänkt=>

2012-02-04 @ 14:58:40
Postat av: Anonym

Tvåan :)

2012-02-04 @ 23:06:16
Postat av: matilda

Första!

2012-02-05 @ 09:49:03

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0