Tips om klippning, ridning och duschning nu när det är så kallt;

  • Ducsha din häst så lite som möjligt. Om hästen är svättig är det bra att ta en svamp med vatten. Men ta inte stark shampoo.
  • Klipp era hästar inte för tidigt. Om ni klipper nu tycker jag man ska lämna en "fyrkant" vid rygen. Ryggen är så viktigt och får inte bli kall. Om ni inte ska tävla föreslår jag att klippa halvkipp, altså att man klipper till manken och en snett linje till bakbenen där magen slutar. bild nedan. Jag har inte klippt mina hästar alls än.
  • Var extremt försiktig med benen! Dusha benen försiktigd och inte ofta. Använd inte stark shampoo. Man ska vara väldigt försiktig när man klipper benen också så att håret inte blir för kort. Hästen kan få svamp och liknande. BackonTrack på benen är bra.
  • Ni kanske har märkt att pälsen inte är så fin och len nu som den va i sommarn. Det beror på många grejer som att hästen har alltid har täcken på som drar. Det är bra att byta täcken då och då. Det beror också på att pälsen andas för lite eftersom den har tcken hela tiden. Våra hästar får alltid stå typ 10min på morgonen och kvällen varje dag. Det är jätte bra att göra. Så ta av täcket ock sen gör allt jobb i stallet ock när du tycker det är lagom sätt på täcket igen. Det kan också bero på för lite vitaminer.
  • Skritta mer än vanligt innan du börjar trava eftersom det tar mycket lngre tid att få kroppen varm. Om man börjar för tidigt blir hästen väldigt stel och kan få ont nästa dag. Det är viktigt också att på tränningar att man inte står stilla med hästen. Den måste röra sig hela tiden för att inte bli kall. Innan man ska tex hoppa en bana på träningen ska man börja trava/galoppera lite innan.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0