Mina svar om Träning

Vad påverkar din träningupplägg?

- Det som påverkar mitt träningupplägg är (1) vad hästen har gjort innan tex tävlad, tränad, hur igång satt den är ….m.m (2) vilken hemläxa från träning eller tävling (3) vad är planerad för de nästa dagar/veckor.


Hur gör du när du analyserar din träning/resultat?

- När jag tränat brukar jag analysera genom att kolla på filmen om träningen filmades, fundera på vad som gick bra och dåligt och varför det gick bra/dåligt, tänka över vad läraren hade kommenterat och om det var nått som repeterades ofta och fundera på vad jag kan ha som hemläxa.

När det gäller resultat brukar jag tänka bort resultatet av rundan och tänka på prestationen genom att tänka över i huvet hinder efter hinder, vad som gick dåligt och bra, tänka på vad jag skulle kunna göra annorlunda, hur jag kan förbättra det till nästa klass och förstärka det som gick bra.


Hur ser ditt träningsupplägg ut? Hur vill du att det ska se ut?

- Först har jag hästen låg med långa steg, efter ett tag tar jag upp hästen mer då jag får hästen att jobba med bakbenen och jobbar mycket med övergångar och tempoväxlingar. Jag gör medans/efter mycket styrketräning. När jag har jobbat lagom mycket för hästen, travar och skrittar jag av hästen för att få ner flåset och mjölksyrat. Jag vill att det ska se hormoniskt ut, att hästen är lydig och arbets villig och att både jag och hästen är glada över arbetet som utförs.


Hur kommer din hoppträning se ut from januari tom ditt mål?

- Jag ska bygga upp min hästs kondition och styrka samt ha nya ”problem” att lösa. Nu i januari blir det mest markarbete och låga hinder samt mycket stutts, I februari ska jag träna med lite mer högra hinder med kombinationer och banor för att sen börja tävlingarna i mars. I april tänker jag tävla och ha hästarna lite mer utomlands för att träna upp till de stora och viktiga tävlingarna.


Vad tycker du är lämplig hoppträning mellan tävlingarna? Utgå från att du och hästen har fungerat bra under tävling.

-Det beror på hur nära tävlingarna är på varann. Om de t.ex. bara är en vecka i mellan anser jag att det är bättre att göra markarbete med lite låga hinder, fast om det är några veckor i mellan tycker jag att hoppa minst en gång per vecka med helst sin tränare och mycket markarbete.


Hur prioriterar du Horsemanship, både avsuttet och uppsuttet på tävling?

- Oavsett om jag är uppsutten eller avsuten så tänkar jag alltid på hästan först.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0