Tips om Sporrar

Man ska många olika sporrar i stallet. Proffesionella ryttare brukar ha ett, två par för trimmningen, ett par för framhoppningen och ett par de tävlar med. Ja ungifär så. Många brukar byta sporrar efter man hoppat i framhoppningen och hoppar ett sista  hinder me de tävlingssporrarna. Sen går de in på tävlingsbanan. Det är ju lite svårare med ponny eftersom man bara får ha väldigt små sporrar. Det här gäller mer till störhäst :)
De här sporrarna är väldigt bra tycker jag. De är effektiva men är ändå snälla. Bra för känsliga hästar som ändå behöver lite.
 
De här ger mycket effekt men man ska inte trycka de mot hästen hela tiden för då kan de få något litet sår. 
De här är ungifär som de där uppe men inte lika skarpa. De här brukar jag ha när jag rider stora lite tröga hästar
De här är för hästar som man måste ha lite skarpare sporrar på men som får väldigt lätt spårsår. 
De kanske ser jätte hämska ut men de är faktiskt tvärtom. Eftersom de rullar länst hästen, får de inga sår. Man får lite bättre effekt av de stjäninga :)
 
Så hoppas du lärt dig nått om sporrar :)

Kommentarer
Postat av: Jennie

Tack för att du kommer ihåg att jag sitter och väntar på dina tipsinlägg hela veckan :) Varje gång lär jag mig något nytt. Nästa vecka blir det om hur man hoppar/rider mot vattengravar va? ;)

Svar: nej inga vattengravar.
Katarina Bork

2012-09-08 @ 14:51:24

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0